Vediem kapelu (foto: Lucia Humajová, 2016)


Veď kapelu

Vedieť viesť skupinu je pre vedúceho chvál nevyhnutné (ak kapelu má). Čím viac s kapelou alebo hudobníkmi hráš, tým ľahšie vám to pôjde. Musíš sa naučiť viesť kapelu, aby vedeli, ktorá časť piesne nasleduje, či to chceš vystupňovať alebo naopak, či chceš začať improvizovať, nechať Ducha Svätého viesť, atď. V tíme chceš dosiahnuť jednotu tak, že ak niekam smeruješ, tím ťa bude nasledovať. Znie to dosť zle, ak sa názory v kapele líšia a nezhodnete sa.

Skôr spomínaný zoznam piesní môže byť užitočný a ak si piesne prejdete ešte pred hraním, môže to vyriešiť veľa problémov, ktoré sa môžu objaviť. Dohodnete sa na štruktúre piesní, napríklad, že po druhom refréne to zopakujete, tento človek bude hrať chvíľku sólo, atď.

Keďže ťa pri chválach vedie Duch Svätý, je málo pravdepodobné, že tvoje plány vyjdú. Preto je dôležité komunikovať s tímom. Po prvé, uisti sa, že každý počuje tvoj hlas a nástroj. Je náročné nasledovať lídra, keď nepočuješ, čo spieva a čo hrá. Daj im vedieť, keď si rozmyslíš poradie piesní. Nie je ľahké nasledovať lídra, ktorého vedie Duch Svätý. Niektorí vedia lepšie rozlíšiť, kam to celé smeruje, ale zrozumiteľnou komunikáciou s kapelou sa vyhneš nepríjemnostiam.

„Komunikácia Boha a ľudí by mala byť dynamická, prirodzená, spontánna.“ (John Wimber)

Vymysli, ako budete komunikovať s kapelou počas chvál. Najlepším spôsobom je reč tela. Hrám na gitare, takže ak to chcem stíšiť, mávnem rukou smerom dolu, alebo jednoducho sa otočím a pozriem na bubeníka. Naopak, ak to chcem vygradovať, začnem dupať nohou a brnkať oveľa silnejšie, aby si to ostatní hudobníci všimli a nasledovali môj príklad na svojich nástrojoch. Ak chcem, aby niekto zahral sólo, otočím sa a zachytím jeho pohľad, kývnem na neho hlavou alebo zašepkám sólo. Očný kontakt je pri komunikácii s kapelou nápomocný. Tvoj vzťah s bubeníkom je kľúčový, pretože nálada piesne závisí od rytmu. Keď je bubeník s tebou, môžeš rátať s tým, že aj ostatní členovia ťa budú nasledovať.

Napovedz, ktorú časť piesne ideš spievať tým, že dopredu zaspievaš prvý verš či prvé slovo slohy. Keď zaspievaš len oh, môže to znamenať, že znova idete na refrén. Je úžasné, ako ti tieto nepatrné maličkosti pomôžu viesť kapelu. Nájdi spôsob, ktorý funguje a je pre teba prirodzený. Tieto veci nechceš rozoberať priamo počas chvál. V podstate, ak budete s kapelou dostatočne hrať, čoskoro porozumejú reči tvojho tela či hlasu, a budú vedieť kam smeruješ. Bude oveľa ľahšie viesť ich.

Mimochodom, sóla vedia byť dosť užitočné, ak sú citlivé. Boh sa v nich vie naozaj prejaviť. Niekedy môžeš doslova vidieť to, ako sa Boh zjavuje cez hudbu. Niečo sa v ľuďoch zlomí a uvoľní sa medzi nimi nová sloboda a intimita, čo môže byť krásne. Je fajn dať ľuďom pauzu od ustavičného únavného spievania. Dávaš im tým priestor, aby sa spojili s Bohom vlastným spôsobom. Buď opatrný, ak to neurobíš citlivo, môže to dopadnúť tak, že na teba budú namiesto chválenia Boha len zízať. Daj pozor, aby si na seba nestrhol príliš veľa pozornosti. Ako je to v mnohých oblastiach vedenia chvál, vedieť, kedy a kde umiestniť sólo je umenie, ktoré sa naučíš len skúsenosťou.


(Samuel je skúsený vedúci chvál vo Vineyard Church vo Spojenom kráľovstve. Za posledných dvadsať rokov napísal asi 40 piesní a v súčasnosti pôsobí ako kreatívny riaditeľ vo Vineyarde v St. Albans. Jeho vyučovanie pre vedúcich chvál publikujeme v 14-tich dieloch s jeho láskavým súhlasom. Spotify & Bio)


Preklad: Lucia Džurmanová