- Tému určujem podľa dominantnej myšlienky, ktorú poznám podľa toho, že o nej hovorí najviac veršov, prípadne dominantná časť piesne (refrén alebo často opakovaný bridge). Zvyčajne túto myšlienku (až na výnimky) rozvíja aj sloha.
- Ak je pieseň príliš bohatá a nedotýka sa len jednej témy, priradím ich viac, maximum sú 3 témy na 1 pieseň. Ak by som našiel aj rovnocenne silné zastúpenie 4tej témy, rezignujem, označím si v hlave pieseň ako mimoriadne hybridnú a nepriradím jej žiadnu tému.
- Niektoré témy sa prelínajú aj do zmyslovej stránky, ktorú veľmi ovplyvňuje hudba piesne, napr. témy Radosť a oslava alebo Odovzdanie života. Ak by aj text pasoval, ale hudba by vyjadrovala niečo iné, nezaradím to k dotyčnej téme.
- Niekedy rôzne verzie tej istej piesne zapríčinia tématický posun práve kvôli preneseniu pozornosti na inú časť, napr. štúdiová a živá verzia Slávny Boh od BCC Worshipu (prvá je skôr čisto chválová, druhá takisto, ale v oveľa väčšej miere hovorí tiež o túžbe).
Ako rozlišujeme témy v piesňach?
Jeden z rozhodujúcich dôvodov vo výbere piesní, ktoré budú znieť na chválach, je ich téma. Teda to, o čom pieseň hovorí, to akú emóciu vyvoláva, to aké otázky dokáže zodpovedať a na aký aspekt dokáže pieseň upriamiť pozornosť poslucháča.
Rozdelenie piesní do základných kategórií, ktoré nazývame Témy, je esenciálnou časťou spevníka 4334, takže som sa s odstupom času a s pribúdajúcimi piesňami rozhodol spísať nejakú základnú charakteristiku.
Skôr, než prejdem k opisu jednotlivých tém, načrtnem dôležité zásady: